Pensioenfonds SPT in liquidatie

Antwoorden op veelgestelde vragen.

Terug naar het overzicht

SPT kiest voor a.s.r. (Aegon Levensverzekering N.V.)

  • Wat is het voorlopige percentage van de eenmalige levenslange pensioenverhoging?

    Het voorlopige percentage van de eenmalige levenslange pensioenverhoging is ca. 25%.

  • Wat is het jaarlijkse vaste percentage van de verhoging van het pensioen?

    Het jaarlijkse percentage van de pensioenverhoging is 0,5% vanaf januari 2026.

  • Waarom is de eenmalige verhoging een voorlopig percentage?

    Dit is een voorlopig percentage, omdat het definitieve percentage afhankelijk is van de volgende factoren:

    • Dekkingsgraad van het moment van overdracht van het pensioenvermogen en de pensioenaanspraken van SPT naar a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V.
    • Het pensioenvermogen van SPT.
    • Karakteristieken van het fonds, zoals leeftijd en leeftijdsverwachting van de deelnemers, het pensioenreglement, rente en kostenopslagen (administratie, vermogensbeheer).
  • Ik heb een leeftijdsverschil van meer dan 10 jaar met mijn partner. Wat betekent dit voor mijn pensioen?

    De hoogte van het partnerpensioen was tot het moment van de collectieve waardeoverdracht gebaseerd op het reglement van SPT. Hierin was een bepaling opgenomen waarbij er een korting op het partnerpensioen werd toegepast, als er sprake was van een groot leeftijdsverschil.

    Deze bepaling vervalt per 1 mei 2025, naar de toekomst toe.

    a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. zal deze kortingsbepaling niet meer gaan uitvoeren. Vanaf de overgang van het partnerpensioen naar a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. zal deze korting daarom komen te vervallen. Dat betekent dat het partnerpensioen voor personen met een leeftijdsverschil van meer dan 10 jaar, vanaf de overgang naar a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. wordt verhoogd. De personen wie dit betreft zijn hierover geïnformeerd. Er wordt geen uitkering met terugwerkende kracht vergoed voor deze personen.

  • Ik ben 65 jaar of ouder en heb mijn pensioen nog niet opgevraagd bij SPT. Wat moet ik doen om mijn pensioen alsnog te ontvangen?

    a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. gaat per 1 mei 2025 de pensioenadministratie verzorgen. Daarbij verandert er iets in de uitvoering ten aanzien van de afdracht van belasting aan de Belastingdienst. Daarom verzoeken wij u om in uw eigen belang, zo snel mogelijk uw pensioen aan te vragen.
    Dit kan rechtstreeks bij a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. na 1 mei 2025.

    Aegon Levensverzekering N.V.
    Postbus 501
    9700 AM Groningen
    E-mailadres: deelnemer@mijnaegonpensioen.nl
    Website: www.asr.nl/pensioen/aegon-pensioen
    Telefoonnummer: (050) 582 79 01

    of

    Archimedeslaan 10
    3584 BA Utrecht

  • Zijn er garanties ingebouwd i.v.m. de hoge inflatie?

    Bij de collectieve waardeoverdracht zal er een substantiële eenmalige verhoging van de pensioenen worden toegekend en daarnaast zal er sprake zijn van een beperkte jaarlijkse verhoging van de pensioenen.

  • Wordt de eenmalige verhoging bruto of netto uitgekeerd?

    De eenmalige verhoging wordt bruto uitgekeerd. Hierover wordt belasting ingehouden door a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V.

  • Kan de jaarlijkse verhoging ook nog omhoog gaan, indien er meer winst wordt gemaakt door a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V.?

    De jaarlijkse verhoging betreft een vast percentage van 0,5%. Deze jaarlijkse verhoging is gegarandeerd en gaat in de toekomst niet omhoog en niet omlaag. Zowel eventuele plussen als eventuele minnen zijn voor rekening van de verzekeraar. Deze verhoging wordt voor het eerst per 1 januari 2026 uitgekeerd.

  • Krijgen we ook een nieuw klantnummer bij a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V.?

    Ja, u zult en nieuw klantnummer krijgen bij a.s.r / Aegon Levensverzekering N.V. U ontvangt hierover binnenkort van a.s.r/Aegon Levensverzekering N.V. een brief met meer informatie. Hierin verwijst a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. u naar de MijnAegonpensioen-omgeving. Deze komt in plaatst van de MijnSPT-omgeving. Inloggen gaat via DigiD net als nu.

  • Hoe werkt het met de inloggegevens bij a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V.?

    U ontvangt binnenkort hierover van a.s.r. / Aegon Levensverzekering N.V. een brief met meer informatie. Hierin staan uw inloggegevens voor de MijnAegonpensioen-omgeving. Inloggen gaat via DigiD net als nu.

  • Volgt de jaarlijkse verhoging de inflatie?

    De jaarlijkse verhoging zal een vast percentage zijn. Er is, net als nu, geen koppeling aan de (toekomstige) inflatie. Bij de collectieve waardeoverdracht zal er een substantiële eenmalige verhoging van de pensioenen worden toegekend.

  • Wat is het fiscale plafond van de substantiële eenmalige verhoging?

    SPT streeft er altijd naar om uw pensioen te verhogen met 1,15%. Daarnaast berekent SPT jaarlijks of het fonds genoeg geld heeft om verhogingen in te halen die niet doorgingen. En om kortingen uit het verleden goed te maken.

    De fiscale ruimte voor het inhalen van een extra verhoging is gekoppeld aan:

    1. verlagingen (kortingen) uit het verleden vanaf een bepaald jaar.*
    2. verschil tussen de daadwerkelijke verhogingen uit het verleden vanaf een bepaald jaar en de verhogingen volgens de toen geldende ambitie (nu 1,15%).

    Op basis van wet- en regelgeving mag het inhalen van een verhoging alleen als deelnemers geen (volledige) verhoging kregen of werden gekort op hun pensioen. Hierbij moeten de verhogingen en kortingen voldoen aan de voorwaarden van de SPT-toeslagambitie die geldt vanaf 2009.

    *volgens artikel 129 Wet verplichte beroepspensioenregeling

  • Wordt door de jaarlijkse geringe verhoging het restant aan het einde zo klein mogelijk?

    Bij de collectieve waardeoverdracht gaat het hele pensioenvermogen van SPT over naar de verzekeraar. Daarmee worden alle (toekomstige)uitkeringen en toeslagen/verhogingen ingekocht en blijft er geen restant over.

  • Wanneer gaat de extra verhoging in?

    De eenmalige (levenslange) verhoging gaat in per datum overgang naar de verzekeraar. Dat is per 1 mei 2025.

    Let op: Als u op dit moment al een pensioenuitkering van SPT ontvangt, dan zult u deze verhoging nog niet terugzien in uw pensioenuitkering in de maand mei. De verhoging van de maand mei krijgt u wel, maar kan om administratieve redenen pas in de maand juni worden uitgekeerd. In de maand juni zult u dus het totaalbedrag zien van: uw pensioenuitkering van de maand juni inclusief de eenmalige levenslange verhoging over de maanden mei en juni.

  • Wat is ESG-beleid?

    Deze afkorting staat voor Environmental, Social & Governance. Het houdt in dat factoren als energieverbruik, klimaat, beschikbaarheid van grondstoffen, gezondheid, veiligheid en goed ondernemingsbestuur worden meegewogen bij de selectie en het beheer van deelnemingen in bedrijven.

    Dit staat dus voor duurzaam beleggingsbeleid. Zie o.a. deze pagina voor het beleid van SPT: De pensioenregeling van SPT is 'lichtgroen'

  • Zijn alle huidige rechten voor de nabestaanden gegarandeerd na de overname?

    Alle pensioenuitkeringen en pensioenaanspraken, dus ook de bestaande uitkeringen en aanspraken op nabestaandenpensioen, gaan over naar a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. Bestaande afspraken (bv. over uitruilkeuzes) worden overgenomen door Aegon Levensverzekering N.V.

  • Waar worden de pensioenuitkeringen en pensioenaanspraken ondergebracht?

    ASR Nederland N.V. (a.s.r.) en Stichting Pensioenfonds Tandartsen en Tandarts-Specialisten (SPT) zijn overeengekomen de pensioenverplichtingen van SPT bij a.s.r.-dochter Aegon Levensverzekering N.V. onder te brengen.

  • Wanneer gaan de pensioenuitkeringen en pensioenaanspraken over naar Aegon Levensverzekering N.V.?

    De overgang vindt plaats per 1 mei 2025.

  • Waarom is gekozen voor deze verzekeraar en niet een andere verzekeraar?
    • Allereerst was de prijs belangrijk: wie biedt de beste prijs voor SPT.
    • Daarnaast is gekeken of de verzekeraar solvabel en betrouwbaar is en of het een grote Nederlandse maatschappij betreft.
    • Ook moest de verzekeraar het pensioenreglement gelijkwaardig kunnen overnemen, zodat de pensioenrechten gewaarborgd blijven.
    • Verder hebben we beoordeeld of er een goede samenwerking is met een degelijke uitvoeringsorganisatie: worden de betalingen correct uitgevoerd en is er een goede dienstverlening.
    • Tot slot hebben we gekeken of de verzekeraar past bij de cultuur van Pensioenfonds SPT en een duurzaam beleid voert dat aansluit bij SPT.

    Aegon Levensverzekering N.V. voldoet aan al deze criteria en dat geeft vertrouwen om Pensioenfonds SPT zorgvuldig over te dragen.

  • Wat zijn de voordelen van een overgang naar Aegon Levensverzekering N.V.?
    • Door overgang naar een verzekeraar kan de huidige buffer bij SPT worden uitgekeerd aan de deelnemers in de vorm van een verhoging van de pensioenuitkeringen en pensioenaanspraken. De verhoging zal bestaan uit een substantiële eenmalige (levenslange) verhoging op moment overgang en een beperkte jaarlijkse verhoging vanaf 1-1-2026.
    • De pensioenen bij een verzekeraar zijn gegarandeerd en kunnen in principe niet gekort worden.
  • Wat gaat er voor mij veranderen?

    De overgang vindt plaats per 1 mei 2025. Pensioenuitkeringen en -aanspraken worden dan verhoogd met een eenmalige (levenslange) indexatie. De verwerking vindt plaats in de maand juni met tergwerkende kracht vanaf datum overgang. Daarnaast ontvangt u levenslang een jaarlijkse vaste gegarandeerde toeslag. De jaarlijkse vaste gegarandeerde toeslag ontvangt u voor het eerst per 1 januari 2026.

  • Wat verandert er bij Aegon Levensverzekering N.V. voor mijn partnerpensioen?

    Uw partnerpensioen gaat één op één over naar Aegon Levensverzekering N.V. Uw partnerpensioen zal, net als het ouderdomspensioen, na de overgang verhoogd worden met een nader te bepalen percentage.

  • Wat verandert er bij Aegon Levensverzekering N.V. voor mijn wezenpensioen?

    Uw wezenpensioen gaat één op één over naar Aegon Levensverzekering N.V. Uw wezenpensioen zal, net als het ouderdomspensioen, na de overgang verhoogd worden met een nader te bepalen percentage.

  • Waar dien ik de ontheffing van Nederlandse belastinginhouding in, voor december 2025, wegens het feit dat ik belasting betaal in Italië?

    Dit kunt u aanvragen bij de Belastingdienst en dan vervolgens toezenden naar deze contactgegevens:

    Aegon Levensverzekering N.V.
    Postbus 501
    9700 AM Groningen
    E-mailadres: deelnemer@mijnaegonpensioen.nl
    Website: www.asr.nl/pensioen/aegon-pensioen
    Telefoonnummer: (050) 582 79 01

  • Er wordt vaker gesproken over 'evenwichtige belangenafweging'. Wat wordt daarmee bedoeld?

    Dat we bij de keuzes die we maken ten aanzien van het verdelen van de buffer rekening houden met/recht doen aan de belangen van alle deelnemers.

  • Als we alle pensioenen met hetzelfde percentage verhogen dan is dat toch evenwichtig?

    Dat is niet automatisch zo. We moeten de nieuwe situatie vergelijken met nu. Het verschil zit in de levensverwachting tussen deelnemers. We lichten het effect van de levensverwachting toe:

    Oudere deeldeelnemers hebben relatief meer baat bij een hogere eenmalige verhoging, omdat ze een relatief beperktere tijd van leven hebben.

    Jongere deelnemers daarentegen, kunnen op de langere termijn meer baat hebben bij een hogere jaarlijkse verhoging, gezien hun relatief langere leeftijdsverwachting. Als wij het over jongeren hebben dan hebben we het over de groep deelnemers tussen de 55-60 jaar. Nog ca. 200 deelnemers.

    Maar we kijken naar meer elementen bij een evenwichtige belangenafweging bij SPT. Dit zijn o.a. de elementen:

    • De financiële effecten op pensioenuitkeringen en -aanspraken
    • Kans op korten
    • Kortingen en achterblijven verhogingen in de afgelopen jaren
    • Mening van de deelnemers
  • Wie wordt de nieuwe uitvoeringsorganisatie?

    De nieuwe uitvoeringsorganisatie wordt TKP. Dit is een dochteronderneming van a.s.r.

  • Wie waren de andere aanbieders?

    Dat waren twee andere grote verzekeraars in Nederland.

  • Krijgt SPT nog een rol binnen Aegon Levensverzekering N.V.?

    SPT krijgt geen rol binnen Aegon Levensverzekering N.V. Na de collectieve waardeoverdracht wordt SPT geliquideerd, dat betekent dat SPT ophoudt te bestaan.

  • Hoeveel ervaring heeft Aegon Levensverzekering N.V. met de administratie en het uitkeren van pensioenen?

    Aegon: onze historie op het gebied van administratie en uitkeren van pensioenen gaat terug naar de oorsprong van deze markt, dus minimaal 60 jaar. In het verleden hebben wij meerdere pensioenfondsen begeleid bij de liquidatie en hebben dus veel ervaring met dit soort transities, zowel op het gebied van administratie en implementatie als ook op het gebied van communicatie.

  • TKP wordt de nieuwe uitvoeringsorganisatie (administrateur). Wat doet deze organisatie en waarom wordt de administratie niet door Aegon Levensverzekering N.V. gedaan?

    Aegon: TKP is een volle dochter van asr/Aegon en gespecialiseerd in het uitvoeren van administraties van grote, complexe pensioenregelingen. Van oorsprong is TKP het TNT Post / KPN Pensioenfonds (voormalig PTT) en dus van oorsprong bekend hiermee (dit pensioenfonds had/heeft zo'n 70.000 deelnemers met van oorsprong meerdere regelingen). In 2006 is TKP overgenomen door Aegon om de markt van pensioenuitvoering te gaan bewerken.

  • Op welke wijze wordt het vermogen van SPT dat overkomt belegd?

    Aegon: vanuit het perspectief van de aandeelhouder wordt gezocht naar beleggingen die een aantrekkelijk rendement opleveren in relatie tot het risico in deze beleggingen. Dankzij onze vermogensbeheerder hebben wij directe toegang tot een ruime selectie aan beleggingen. Hierbij hebben wij een voorkeur voor beleggingen waar wij ruime ervaring hebben met beheersing van de risico's. In ons beleggingsbeleid worden uitsluitingen gedaan vanuit het ESG-beleid. In ons Verantwoord Beleggingsbeleid hebben we vastgelegd wat verantwoord beleggen voor ons betekent, welke onderwerpen wij belangrijk vinden en waarom. En we laten zien wat we er dagelijks aan doen om dat ook echt waar te maken. Het beleid is het kader voor de wijze waarop we beleggingen beheren.

    Duurzaam beleggen is voor ons geen keuze maar de default. We geloven dat duurzame beleggingen toekomstbestendig zijn: dat ze op lange termijn leiden tot een lager risico en dat ze meer waarde creëren. Zowel financieel als maatschappelijk. Wij gaan hierbij verder dan enkel uitsluiting; wij stemmen, gaan met bedrijven rond de tafel (engagement) en doen aan positieve selectie (ESG+). Ons duurzaamheidsbeleid richt zich niet enkel op onze beleggingen maar wordt doorgevoerd in de gehele bedrijfsvoering.

    Meer over het a.s.r. ESG beleid is te vinden via deze pagina

  • Op welke wijze communiceert Aegon Levensverzekering N.V. met deelnemers?

    Aegon: communicatie met deelnemers gebeurt in de basis via het deelnemersportaal. Ook is er een deelnemersdesk waar specifieke vragen gesteld kunnen worden. Die desk is per telefoon, e-mail of chat te bereiken. Bij aanvang zullen de deelnemers per brief geïnformeerd worden (welkomstbrief). Op het portaal kunnen de deelnemers hun voorkeur aangeven voor de wijze van communicatie (digitaal, papier). Vanwege de koppeling aan het Digid zullen brieven e.d. ook aangekondigd worden via de Berichtenbox van de overheid.

    Pensioengerechtigden zullen jaarlijks na de aanpassing van de uitkering geïnformeerd worden. Ook richting pensioeningangen vindt er vanuit Aegon communicatie met de deelnemer plaats. Verder verzorgt Aegon de wettelijke communicatie zoals jaarlijks het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) en informeert zij de pensioengerechtigden na de jaarlijkse verhoging met een (digitale) brief.

  • Wat is de missie/visie/strategie van a.s.r. en wat gaat de deelnemer hiervan merken?

    Aegon: wij zijn a.s.r., de Nederlandse verzekeringsmaatschappij voor alle verzekeringen. Het bestaansrecht van a.s.r. is mensen helpen. Als we dat goed doen, hebben we een gezonde toekomst. a.s.r. is een van de grootste verzekeraars van Nederland. Klanten zijn vooral particulieren, zelfstandigen en bedrijven.

    Onze missie is klanten helpen met het verzekeren van risico's die zij niet zelf willen of kunnen dragen. Of het nu gaat om schade aan een auto, huis of inboedel, ziektekosten, de kosten voor een uitvaart of een inkomen als iemand tijdelijk niet kan werken. Ook bieden we hypotheken en bancaire diensten. Wie vermogen voor later of pensioen wil opbouwen of een vermogen wil laten beheren kan eveneens bij a.s.r. terecht. a.s.r. helpt met diensten en producten die niet alleen goed zijn voor nu, maar ook op de lange termijn. Met toekomstige generaties in gedachten. Door duurzame keuzes aan te bieden, maken we het verschil.

    De kern van onze strategie is lange termijn waardecreatie voor onze belangrijkste stakeholders: klanten, medewerkers, maatschappij en aandeelhouders. We zijn ambitieus: we willen dé pensioenspeler in Nederland worden, een leidende hypotheekverstrekker en een koploper in duurzaamheid zijn. Daarnaast zien we kansen om de komende jaren onze positie te verstevigen en verder te groeien in schade, inkomen en vermogensbeheer, met als uitgangspunt waarde boven volume. In zorg, leven en uitvaart willen we onze huidige positie behouden. En we willen onze rol in de keten vergroten met onze distributie- en servicebedrijven. We zijn kostenefficiënt en financieel solide. We gaan zorgvuldig om met het geld dat klanten ons toevertrouwen. a.s.r. moet financieel sterk zijn, om aan onze verplichtingen te kunnen voldoen en het voortbestaan te garanderen voor onze klanten en medewerkers. Aandeelhouders bieden we zicht op een fair rendement.

    Waarde toevoegen, daar zetten we ons elke dag voor in. We willen de beste financiële dienstverlener zijn voor onze klanten en adviseurs. Medewerkers bieden we een fijne en veilige werkomgeving waarin zij zich kunnen blijven ontwikkelen. De samenleving en het milieu zijn gebaat bij onze duurzame werkwijze. Aandeelhouders kunnen rekenen op goede rendementen op de lange termijn.

    Als deelnemer heb je dus te maken met een duurzame, bestendige en betrouwbare partner.

  • Wanneer heb ik toegang tot mijn gegevens in het systeem van a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V.?

    U ontvangt bericht van a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. wanneer u toegang hebt tot uw gegevens. We verwachten dat dit eind mei zal zijn. In de welkomstbrief die u van Aegon Levensverzekering N.V. gaat ontvangen vindt u informatie over het deelnemersportaal van Aegon. Deze welkomstbrief wordt gefaseerd uitgestuurd: voor deelnemers die reeds een pensioenuitkering ontvangen zal dit medio mei zijn. Voor deelnemers die nog geen uitkering ontvangen is dit begin juni.

  • Op welke dag van de maand wordt de uitkering van a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. uitbetaald?

    De betaling van uw pensioen vindt rond de 23e van de maand plaats. De uitbetaling kan afwijken van wat u gewend bent.

  • Kan a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. failliet gaan en hoe groot is die kans?

    Verzekeraars worden vooral beoordeeld op hun solvabiliteit, hoe hoger deze is hoe robuuster de verzekeraar. Dat is een belangrijk aspect waarop DNB verzekeraars beoordeelt. a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. heeft een solvabiliteit van bijna 200%, daarmee heeft de verzekeraar de op één na hoogste in de markt. a.s.r./Aegon Levensverzekering N.V. verwijst naar de volgende link op de DNB-website voor enige praktische informatie.

    Resolutie van verzekeraars | De Nederlandsche Bank

Het proces naar een collectieve waardeoverdracht

  • Wat is een collectieve waardeoverdracht (CWO)?

    Bij een collectieve waardeoverdracht wordt de waarde van de pensioenaanspraken en pensioenrechten van alle deelnemers overgedragen naar een andere uitvoerder. Bij SPT wordt deze waarde overgedragen aan een verzekeraar.

  • Wat betekent de liquidatie van een fonds?

    Na een collectieve waardeoverdracht van de pensioenuitkeringen, pensioenaanspraken, en -rechten naar een nieuwe pensioenuitvoerder wordt SPT geliquideerd. Dat wil zeggen dat het fonds wordt opgeheven (ophoudt te bestaan) nadat alle pensioenaanspraken en -uitkeringen zijn overgedragen aan een nieuwe partij.

  • Hoe verloopt een dergelijk proces?

    Door het bestuur van SPT zijn criteria opgesteld waaraan de verzekeraar moet voldoen. Een aantal Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn geïnteresseerd in het overnemen van de pensioenverplichtingen van SPT. De gesprekken met deze partijen verlopen naar wens.

    Er vindt regelmatig overleg plaats binnen de SPT werkgroep ‘toekomst SPT’, waaraan het Verantwoordingsorgaan (VO) en het bestuur van de BPVT deelnemen, samen met het bestuur van SPT en onze adviseurs van Sprenkels. Door het overleg in deze werkgroep, door de gesprekken met de Raad van Toezicht (RvT) van SPT en door het overleg met onze directe toezichthouders bij DNB kunnen we al veel voorbereidend werk doen.

    We verwachten in Q4 2024 met één van die verzekeringsmaatschappijen tot overeenstemming te komen. Daarna zullen we het verzoek tot goedkeuring van de collectieve waardeoverdracht aan die partij indienen bij onze voornaamste externe toezichthouder; De Nederlandsche Bank (DNB). De DNB heeft vervolgens drie maanden de tijd om het plan te beoordelen en verklaring van geen bezwaar af te geven.

    De collectieve waardeoverdracht kan pas plaatsvinden nadat DNB akkoord is gegaan.

  • Wat is de rol van de Raad van Toezicht (RvT)?

    De Raad van Toezicht moet goedkeuring geven op het voornemen tot collectieve waardeoverdracht en liquidatie.

  • Wat is de rol van het Verantwoordingsorgaan (VO)?

    Het VO vertegenwoordigt de deelnemers van het fonds. Vanuit die rol beoordeelt het VO het beleid van het bestuur en de uitvoering daarvan. Het VO kijkt daarbij of het bestuur de belangen van alle deelnemers op een evenwichtige manier afweegt bij besluiten.

    Het VO geeft een advies over de voorgenomen CWO.

  • Wat is de rol van BPVT?

    SPT raadpleegt BPVT over het voornemen tot collectieve waardeoverdracht en liquidatie.

  • Met welke verzekeraars wordt er gesproken?

    Een aantal Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn geïnteresseerd in het overnemen van de pensioenverplichtingen van SPT. De gesprekken met deze partijen verlopen naar wens.

  • Hoe verloopt een onderzoek naar verzekeraars? Waar wordt op gelet?

    Met de verzekeraars zijn gesprekken gevoerd en hebben site visits plaatsgevonden om te beoordelen hoe deze verzekeraars voldoen aan de criteria die SPT heeft opgesteld.

  • Wat merk ik van een collectieve waardeoverdracht?

    Uw pensioenaanspraken en –rechten worden overgedragen aan een verzekeraar. We houden u op de hoogte van dit proces.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van een verzekeraar?

    Voordelen:

    • Bij de overgang naar een verzekeraar kan de buffer eerder worden uitgekeerd, omdat een verzekeraar - in tegenstelling tot een pensioenfonds - geen buffer hoeft aan te houden.
    • Een verzekeraar mag geen kortingen doorvoeren, maar wel vaste toeslagen verlenen.

    Nadelen:

    • Na overgang naar een verzekeraar zal SPT worden opgeheven. Daarmee is er geen eigen pensioenfonds meer.
    • Een verzekeraar zou failliet kunnen gaan. Deze kans is heel klein. Alle verzekeraars staan onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). DNB let onder andere op de financiële huishouding van verzekeraars en de risico’s die zij nemen.

    Komt een verzekeraar toch in de problemen, dan zal DNB inzetten op herstel. Daarbij zorgt DNB er bijvoorbeeld voor dat de toegezegde pensioenuitkeringen blijven bestaan. Als een verzekeraar failliet gaat, wordt de portefeuille overgenomen door een andere verzekeraar. Dit kan wel gevolgen hebben voor de hoogte van de pensioenen. Daarom is het belangrijk om een betrouwbare partij te kiezen.

  • Wat betekent de overgang van SPT naar een verzekeraar voor de partnerpensioenen?

    Bij overgang van de pensioenuitkeringen en -aanspraken, gaan ook de partnerpensioenen over naar de nieuwe partij.

    Alle afspraken voor de gepensioneerde deelnemers en de deelnemers die in de toekomst ouderdomspensioen ontvangen, gelden één op één ook voor de (toekomstige) nabestaanden met een (bijzonder) partnerpensioen.

  • Vindt er ook een verhoging (indexatie) plaats bij een verzekeraar?

    De pensioenen zullen verhoogd worden bij de overstap naar een verzekeraar. Dit zal een combinatie zijn van een (hoge) eenmalige verhoging van uw pensioenuitkering of pensioenaanspraak op moment van overstap naar de verzekeraar voor de rest van uw leven en een (kleine) jaarlijkse verhoging van uw pensioenuitkering of pensioenaanspraak met een vast percentage.

    Hoe hoog de eenmalige verhoging op het moment van overstap is en hoe hoog de jaarlijkse vaste verhoging is, liggen ter besluitvorming voor in het bestuur van SPT. Hierbij kijkt het bestuur naar wat het meest evenwichtig is voor de deelnemers. Het VO en de DNB kijken hierin mee.

    Pensioenverzekeraars mogen het pensioen niet verlagen.

  • Indien SPT overgaat naar een verzekeraar, kunnen deelnemers dan hun individuele verzekeraar kiezen?

    Dit is niet het geval. Er zal overgegaan worden naar één verzekeraar voor het hele collectief; dus voor alle deelnemers komt dezelfde verzekeringsmaatschappij.

  • Wie houdt toezicht bij een collectieve waardeoverdracht?

    Het voornemen tot collectieve waardeoverdracht moet tenminste drie maanden voorafgaand aan de beoogde overdrachtsdatum aan DNB worden gemeld. DNB heeft de bevoegdheid om de voorgenomen collectieve waardeoverdracht te verbieden.

  • Houden SPT en BPVT op te bestaan nadat SPT is overgegaan naar een andere partij?

    Nadat de pensioenen zijn overgedragen aan een andere partij, start een liquidatietraject van SPT. Dit traject gaat gepaard met wettelijke verplichtingen. Conform statuten SPT zal het bestuur als vereffenaar optreden. Nadat dit traject is afgerond zal SPT definitief geliquideerd worden en ophouden te bestaan.

    In de statuten BPVT is opgenomen dat een besluit tot ontbinding van de BPVT alleen door de Algemene Vergadering op voorstel van het bestuur kan worden genomen.

  • Hoe gaat het beleggingsbeleid bij een verzekeraar?

    Dat verschilt per verzekeraar maar heeft geen effect meer op uw pensioenaanspraken en pensioenuitkeringen. De pensioenaanspraken en -uitkeringen staan na overdacht aan een verzekeraar namelijk vast en worden niet meer beïnvloed door werkelijke beleggingsresultaten.

  • Wat zijn de kosten bij een verzekeraar?

    Daar is momenteel nog geen uitspraak over te doen. Zeker is dat na overgang de uitvoeringskosten lager worden.

  • Wat zijn de kenmerken van SPT op dit moment?

    SPT is sinds 1997 een gesloten fonds. Dat betekent dat er al 27 jaar geen nieuwe deelnemers bijkomen en er al 27 jaar geen nieuwe pensioenopbouw meer plaatsvindt.

    Het fonds telt ongeveer 6.000 deelnemers. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 70 jaar. Ruim 77% van onze deelnemers ontvangen al een pensioen van ons, 23% nog niet. Deze deelnemers noemen we ‘slapers’. De meeste slapers gaan binnen 5 jaar ook met pensioen. In het verkorte jaarverslag van 2023 leest u er meer over.

  • Komen er nog meer bijeenkomsten over de toekomst van SPT?

    SPT wil alle deelnemers goed informeren over de stappen die SPT kan zetten. Daarom organiseren we in de komende periode bijeenkomsten. U krijgt hier voorafgaand een uitnodiging voor.

  • Kan ik webinars terugkijken?
  • Hoe wordt voorkomen dat de waarde van de beleggingen op het moment van overdracht veel lager is dan nu?

    Het bestuur van SPT heeft de volgende maatregelen genomen om het beleggingsrisico zoveel mogelijk te minimaliseren:

    • De renteafdekking van de beleggingsportefeuille is verhoogd naar 125%. Dit betekent dat de dekkingsgraad van het fonds nauwelijks meer beïnvloed wordt door bewegingen van de rente.
    • De beleggingen in zakelijke waarden (onder meer aandelen en bedrijfsobligaties) zijn het afgelopen jaar geleidelijk afgebouwd. Per eind maart 2025 zijn alle zakelijke waarden verkocht. Bewegingen op de aandelenbeurzen hebben daardoor geen effect meer.

    De beleggingsportefeuille van SPT is daarmee ongevoelig geworden voor de schommelingen op de beurzen. De dekkingsgraad van het fonds (inclusief aanwezige buffer) is daardoor nagenoeg volledig beschermd tegen de negatieve marktontwikkelingen van de afgelopen weken.

Archief